Vitamín D nejen pro naše kosti. Chrání i před panujícím koronavirem a jinými viry

,,Musíš jíst hlavně hodně vitaminu D, aby si měl silné a zdravé kosti,” tuto větu jsme slýchávali v našem útlém dětství. Jenže vitamín D nepotřebujeme jenom proto, aby byly kosti ve skvělé kondici. Jeho úkolem je také podpořit imunitu, která je nyní zkoušená nejen panujícím koronavirem, ale také jinými viry kolem nás.

vitamin d 2

Vitamín D pro kosti, imunitu i srdce

V našem těle bychom našli nespočetně mnoho živin a látek. Zatímco některé jsou méně potřebné, jiné potřebujeme prakticky neustále. Mezi klíčové živiny se například zařadil i vitamín D, který máme spojený především se zdravím našich kostí. Jak ale bylo zmíněno, vitamin D nepotřebujeme jenom proto, aby byly kosti zdravé a silné. Ocení ho třeba naše imunita.

Řada lidí se domnívá, že imunitnímu systému prospívá převážně vitamin C. Ten je sice taktéž nadmíru důležitý, ale bez vitamínu D by imunita nebyla pevná jako rytířské brnění. Jen s dostatečnou dávkou takzvaného “déčka” můžeme úspěšně čelit bakteriím, virům - i aktuálně panujícímu koronaviru.

“Déčko” ocení i naše srdce. Věděli jste, že umí zamezovat vzniku kardiovaskulárních nemocí? Právě onemocnění kardiovaskulárního systému jsou v Česku nejčastější příčinou úmrtí. Předcházejte nemilému scénáři s vitaminem D, který se nachází třeba v houbách nebo různých druzích ryb.

170441_sanct-bernhard-vitamin-d-5-600-iu-postupne-uvolnovani-26-kapsli

Trpíme nedostatkem vitaminu D, odhalily průzkumy

V lidském těle se kromě déčka nachází i řada dalších vitaminů. Potřebný je vitamin K, vitamin A nebo vitaminy skupiny B. Mnohé z nich hravě dodáváme do těla s pomocí stravy nebo s pomocí doplňků stravy. S vitaminem D to však trochu flákáme.

Potvrdily to nedávné průzkumy, které zjistily, že lidé trpí nedostatkem vitaminu D. Podle ministerstva zdravotnictví se nacházíme pod dolní hranicí optima čili nemáme zmiňovaného vitaminu dostatek. Konkrétně se dostatkem vitaminu D zrovna nepyšní sedmdesát procent Čechů čili víc jak polovina.

Jak vitamín D do těla dostat?

V souvislosti s nedostatkem vitaminu D se nabízí otázka, jak ho do těla opětovaně dostat. Přece jenom ho lidské tělo potřebuje, ať už pro zdraví kostí nebo pro posílení imunitního systému. Lékaři radí, abychom se pohybovali na sluníčku. Slunce je totiž přirozeným zdrojem vitamínu D. Sluneční paprsky pronikají do kůže a po asi patnácti minutách slunění doplňují potřebnou látku tělu.

Jenže co dělat v zimě? V létě o sluníčko není nouze, ale zima se nese v trochu potemnělém duchu. Lékaři jsou toho názoru, že s příchodem podzimu je nutné denní dávku vitaminu D dodat jinak. A to s pomocí stravy nebo doplňků stravy, jak již bylo zmíněno.

184415-1_gymbeam-vitamin-d3-1000-iu-120-kapsli

V jakých potravinách se nachází vitamin D?

Ryby

Jednou z potravin, ve které se nachází opravdu velké množství vitaminu D jsou ryby. Jenže ryby jsou až příliš obecná kategorie, nemyslíte? Doporučován je především losos, který navíc dodává potřebné omega-3 mastné kyseliny, jež si tělo taktéž neumí samo vyrobit. Taktéž se vyzdvihuje slaneček, respektive sardinky, které patří mezi potraviny s nejvyšším obsahem vitaminu D. Z ryb stojí za vypíchnutí i tuňák, a to ideálně konzervovaný.

Krevety

Krevety jsou hitem posledních let. Nelze je přímo zařadit mezi ryby, proto je vyzdvihněme samostatně. Krevety mají v našem seznamu jednoznačně své místo, protože obsahují až čtyřicet procent doporučované denní dávky vitaminu D. A to je opravdu dost!

Vejce

Respektive tedy vaječné žloutky. Ty jsou totiž také skvělým zdrojem vitaminu D. Vajíčka se ale obecně vyplatí konzumovat, protože patří k nejzdravějším potravinám na světě.

Provozovatel shopu, jako správce osobních údajů zpracovává cookies soubory, pro vylepšení eshopu, analytické účely a cílenou reklamu. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací zde