Přírodní sladidla: Zdravější alternativa bílého cukru

Statistiky říkají, že Češi zkonzumují v průměru 40 kilogramů bílého cukru ročně. Tento rafinovaný cukr, který se vyrábí z cukrové třtiny, je na narozdíl od přírodních cukrů zbaven veškerých minerálů a vitamínů. Jeho nadměrná konzumace má navíc velmi nepříznivý dopad na lidské zdraví. Zkuste tedy bílý cukr vyřadit ze svého jídelníčku a nahraďte jej mnohem zdravějšími alternativami, k nimž patří zejména přírodní sladidla. 

Bílý cukr je jako droga: Čím jej nahradit?

O rafinovaném třtinovém cukru se říká, že je to tichý zabiják, na kterém se můžete stát snadno závislí. Jeho nadměrná konzumace nesouvisí pouze ze vznikem nadváhy a obezity. Tento nejrozšířenější typ sladidla má na svědomí i celou další řádku zdravotních problémů, k nimž se řadí cukrovka, srdečně cévní onemocnění, Alzheimerova choroba, ale dokonce psychické potíže.

Pokud tedy můžete, pokuste se váš denní příjem bílého cukru omezit na minimum. Přestaňte pít slazené limonády a dejte se na čistou neperlivou vodu. Vyhýbejte se sladkostem a také polotovarům, které zahrnují vysoký podíl cukru. Když budete v domácích podmínkách vařit nebo péct, používejte k tomu co nejméně sladidel. Stejně jako při případném slazení kávy nebo čaje sáhněte raději po sladidlech přírodních. Po kterých především?

stevia

Stévia: 300krát sladší než cukr, ale bez kalorií

Stévia je pozoruhodná rostlina, která pochází z jihoamerické Paraguaye. Právem se jí přezdívá „medový list“, protože je až 300krát sladší nežli klasický bílý cukr. Neobsahuje však žádné kalorie a sacharidy, proto nijak nezvyšuje hladinu cukru v krvi. Podle řady vědeckých studií stévia vykazuje také protizánětlivé účinky a také pozitivně ovlivňuje zdravotní problémy, které souvisí s vysokým krevním tlakem.

Jelikož látky obsažený ve stévii snesou vysoké teploty (až do 200 stupňů Celsia), můžete ji kromě zdravého slazení kávy, čaje a dalších horkých nápojů používat také při vaření či pečení.

Březový cukr neboli xylitol: Přírodní sladidlo z březové mízy

Březový cukr neboli xylitol se vyrábí poměrně složitým procesem z březové mízy. Vzniká tak 100procentně přírodní produkt, který je mnohem zdravější alternativou bílého cukru. Xylitol má totiž o 40 procent méně kalorií i nižší glykemický index. Při jeho konzumaci nedochází ke skokovému zvýšení cukru v krvi, proto je vhodný i pro diabetiky. Navíc neokyseluje lidský organismus, je antibakteriální a napomáhá procesu trávení.

Březový cukr je zdravou náhradou klasického třtinového cukru. Používejte jej například ke slazení kávy, čaje, ve studené kuchyni, ale také při vaření a pečení. Toto sladidlo však není vhodné pro přípravu kynutého těsta nebo kvásku.

Zajímavost: Březový cukr je velmi šetrný vůči zubům. Udržuje stabilní pH v ústech, a předchází tak  vzniku zubního kazu. Obnovuje rovněž poškozenou zubní sklovinu a odstraňuje zubní plak.

eryt

Erythritol: Nízkokalorické přírodní sladidlo

Erythritol představuje novou éru zdravého slazení. Jde o cukerný alkohol, který v jeho přirozené formě najdete v některých druzích ovoce. Erythritol je bezpečnou a zdravou alternativou klasického cukru, která je takřka bez kalorií (1 gram má 0,25 kalorie) a která má glykemický index roven nule. Toto přírodní sladidlo nezvedá hladinu inzulínu ani krevního cukru. Do dnešní doby nebyly navíc prokázány žádné jeho negativní účinky na lidské zdraví.

Jakým způsobem si můžete erythritolem sladit? Jelikož má 70–80procentní sladivost klasického cukru, můžete si jej přidávat do čaje, kávy, jogurtů či müsli. Využijete jej také při vaření a pečení. Jelikož jde o cukerný alkohol, není určen k přípravě kynutého těsta nebo kvásku.

Kokosový cukr: Sladidlo s nízkým glykemickým indexem

Skvělou alternativou třtinového cukru je 100procentně přírodní kokosový cukr, který vašemu zdraví poslouží hlavně díky svému nízkému glykemickému indexu. Kromě toho obsahuje výrazné množství železa, vápníků, draslíku nebo zinku. Jeho jedinou nevýhodou je, že je více kalorický.

Kokosovým cukrem, který má mírně karamelový podtón, si můžete osladit kávu a čaj, ale i studené nápoje. Ještě lepší uplatnění má však při přípravě sladkých pochutin. Jako zdravou alternativu bílého cukru jej můžete použít při pečení koláčů, dortů a zákusků, skvělý je také v domácí zmrzlině nebo smoothie.

Provozovatel shopu, jako správce osobních údajů zpracovává cookies soubory, pro vylepšení eshopu, analytické účely a cílenou reklamu. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním. Více informací zde